ახალი შუამთის მონასტრის დაარსების ისტორია
„უდაბნო შუამთისა არს კერძოსა კახეთისასა, მდგომარე პირსა თურდოს ხევისასა, მარჯვენის საკახეთოსა გზისა, კალთასა ზედა ტყიანისა ცივის მთისასა... აღაშენა ამას ადგილსა ზედა ახალი ესე შუამთის მონასტერი დედოფალმან თინათინ, მეუღლემან ლეონ კახთა მეფისამან, მეთექვსმეტესა საუკუნესა შინა“, – წერდა 1864 წელს არქიმანდრიტი ტარასი (ალექსი-მესხიშვილი), ცნობილი მკვლევარი და სასულიერო მოღვაწე.
უდაბნო ძველქართულად უკაცრიელ ადგილს ნიშნავს, სადაც დაბნები, ანუ სოფლები არ არის. ახალი შუამთის მონასტერი სწორედ ასეთ დაუსახლებელ ადგილას აუგიათ და ამიტომ შუამთის უდაბნოდ მოიხსენებოდა. მას მონასტრული ცხოვრებისთვის შესაფერისი მდებარეობა ჰქონდა: საქარავნო გზასთან სიახლოვის მიუხედავად, მონასტერი გზიდან არ ჩანდა, რადგან სამი მხრიდან ტყით დაფარული მთებით იყო გარშემორტყმული. სახელწოდება ახალი შუამთის მონასტერს მიუღია ძველი შუამთის მონასტრისგან, რომელიც V-VII საუკუნეებით თარიღდება და მისგან 2 კმ-ის დაშორებით მდებარეობს. ძველი შუამთის მონასტერი ცივის მთის ორ ხევს შორის, ბორცვზეა გაშენებული, რის გამოც მას ეწოდა „შუამთა“.
ძველ შუამთაზე მწირი ცნობები მოგვეპოვება. ჩატარებული არქეოლოგიური გათხრების მასალების მიხედვით XVI საუკუნეში, როცა ახალი შუამთის მონასტერი დაარსდა, ძველი შუამთაც მოქმედი მონასტერი ყოფილა.
ახალი შუამთის მონასტრის დაარსების შესახებ არსებობს ორი გადმოცემა, რომლებიც ისტორიული დოკუმენტებითაც დასტურდება. „ქართლის ცხოვრების“ მიხედვით, დედოფალ თინათინს, მამია გურიელის ასულს, ჯერ კიდევ სიყრმეში უნახავს სიზმრისეული ჩვენება: დიდებულ მთავარზე დაქორწინებული, თავის სამეფოში მიბრძანდებოდა; გზად, იქ, სადაც „მდგომარე იყო შინდი იგი თეთრი“, მან იხილა ბერი, რომელმაც თინათინს აუწყა, ამ ადგილას დედაღვთისას ტაძარი აეშენებინა. გავიდა დრო. როდესაც მეფე ლევანმა ცოლად შეირთო თინათინ გურიელი, „ქალი მეტად საღვთო მოვალეობის აღმასრულებელი“, და გურიიდან კახეთში, გრემის სატახტო ქალაქში მოჰყავდა, სამეფო ამალას იმ ადგილას დაუღამდა, სადაც დღეს ახალი შუამთის მონასტერია. სწორედ „მაშინ გულისხმაჰყო და სარწმუნო იქმნა განგებულებასა მას ზედა“ დედოფალი, რადგან იცნო ჩვენებით ნანახი ადგილი. მეორე გადმოცემის მიხედვით, თინათინ დედოფალი გურიიდან კახეთს ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის ხატს მოაბრძანებდა, რომელიც სიყრმიდან განუშორებლად თან ახლდა. ღამის გასათევად გაჩერებულებმა, ხატი თეთრი შინდის ქვეშ დააბრძანეს. „მეორე დღეს, როდესაც გრემისკენ გზის გაგრძელება დააპირეს, დედაღვთისას ხატი ადგილიდან ვერ დაუძრავთ, ვიდრე დედოფალმა ამ ადგილზე ეკლესიის აგება არ აღუთქვა“. ეს ორი გადმოცემა ერთმანეთს ავსებს და ცხადყოფს ღვთის წმინდა განგებულებას, რომ აქ ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის მონასტერი უნდა აშენებულიყო.
თინათინ დედოფალმა საკუთარი ღვაწლით აღაშენა ხახულის ღვთისმშობლის მონასტერი და იქ დაასვენა მამისგან მზითვად ბოძებული სიწმინდე – ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის ხატი. მოგვიანებით მეფე-დედოფალს ის ძვირფასი პერანგით შეუმოსავთ.
ღვთისმშობლის წილხვედრ ქვეყანაში განსაკუთრებულ პატივს მიაგებდნენ დედაღვთისას, რომლის სახელზეც უამრავი ეკლესია-მონასტერი იყო აგებული. სამეფოებად დანაწევრებულ საქართველოს სიწმინდეები აერთიანებდა. ახალი შუამთის მონასტერმა ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის ხატის მნიშვნელობის გამო კახეთში ღვთისმშობლის სახელზე აგებულ სავანეთა შორის უპირველესი ადგილი დაიკავა.
ლუკა მახარებლის მიერ დაწერილი ხახულის ღვთისმშობლის ხატი
ქართული საეკლესიო გადმოცემით, ხახულის ღვთისმშობლის ხატი დაწერილი ყოფილა ლუკა მახარებლის მიერ „ფიცარსა ზედა ბაგისასა, რომელსა შინა მწოლარე იყო პირველ საუკუნო ყრმა“. ეს ცნობა გვხვდება X საუკუნის შატბერდის კრებულში. ამრიგად, ეს უძვირფასესი ხატი სწორედ იმიტომ წარმოადგენდა დიდ სიწმინდეს, რომ სამ წმინდა სახელს უკავშირდებოდა: იესო ქრისტეს, რადგან იმ ბაგის ფიცარზე იყო დაწერილი, სადაც იშვა მაცხოვარი; დედა ღვთისმშობელს, რადგან მის ხატებას წარმოადგენდა და დიდ მოციქულ ლუკა მახარებელს, რომელმაც დაწერა ეს ხატი. ხატის დიდ მადლმოსილებაზე მეტყველებს საეკლესიო გადმოცემა, რომლის თანახმად, „თვით სძითა ყოვლადწმიდისა ღმრთისმშობლისათა შემზადილ იყო წამალი იგი მხატვრობისა, ვითარ ცხოვრება მისი მოგვითხრობს“.
XII საუკუნემდე დედაღვთისას სასწაულთმოქმედი ხატი, ხახულის ღვთისმშობლად წოდებული, ტაო-კლარჯეთში, ხახულის მონასტრის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის სახელობის დიდ, გუმბათოვან ტაძარში იყო დაბრძანებული. სწორედ ამიტომ იწოდება ეს წმინდა ხატი ხახულის ღვთისმშობლად.
XII საუკუნის პირველ ნახევარში წმინდა მეფე დავით აღმაშენებელმა (1089-1125 წწ.) ეს უდიდესი სიწმინდე ხახულის მონასტრიდან მის მიერ აგებულ გელათის მონასტერში გადმოასვენა და ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის შობის სახელობის მთავარ ტაძარში დააბრძანა. წმინდა დავით აღმაშენებლის ბრძანებით, აქ იგი ხელახლა მოჭედეს, ძვირფასი ქვებით, ტიხრული მინანქრითა და ჯვრებით გაამშვენეს. წმინდა მეფემ გელათის მონასტერი სწორედ ხახულის ღვთისმშობლის ახალ საბრძანებლად აღაშენა. ამის შესახებ გვაუწყებს უკვე მისი მემკვიდრის, დემეტრე I-ის მეფობის დროს შესრულებული იამბიკურ ლექსად თქმული ასომთავრული წარწერა, რომელიც განთავსებულია ხახულის ღვთისმშობლის კარედი ხატის ქვედა არშიაზე. ამ წარწერიდან აშკარაა, რომ ტაძარი წმინდა დავით აღმაშენებელმა დედაღვთისას ამ ხატს უძღვნა: „...აწ დავით, დავითის მორჩმან ესე სულით სხეულით, ტაძრითურთ გძღუნნა ქალწულო“.
ტაო-კლარჯეთში დაიბადა ერთიანი ქართული სახელმწიფოს იდეა, რომელიც წმ. დავით აღმაშენებელმა აღასრულა. გაერთიანებული სახელმწიფოს „ახალ იერუსალიმად" და „სხვა ათინად" წოდებულ გელათის მონასტერში - „ყოვლადშემკობილსა საყოფელსა დედისა ღმრთისასა" - წმინდა მეფემ გადმოაბრძანა ხახულის ღვთისმშობლის ხატი და განსვენებაც აქ ინება, ანდერძად კი დაიბარა: „ჩემნი ლალნი და თვალ-მარგალიტნი ხახულისა ღმრთისმშობლისად შემიწირავს“.
ხახულის ღვთისმშობლის ხატის წინაშე ლოცულობდა მეფეთმეფე თამარი. წმინდა თამარ მეფის ცხოვრებიდან ერთი ასეთი შემთხვევაც არის ცნობილი, რომელიც ხახულის ღვთისმშობლის ხატს უკავშირდება. ერთხელ თურმე თამარ მეფე გელათის მონასტერში წირვაზე წასასვლელად ემზადებოდა. სეფექალები მის სამოსს ძვირფასი სამკაულებით რთავდნენ. მეფეს მოახსენეს, რომ მათხოვარი იყო მოსული და მას მოწყალებას სთხოვდა. თამარ მეფემ მსახურებს უბრძანა, გადაეცათ მათხოვრისთვის, რომ მოეცადა, სანამ მეფე შემოსვას დაასრულებდა. როდესაც თამარ მეფე გარეთ გამობრძანდა, მათხოვარი იქ აღარ დახვდა. მსახურებმა ის ბევრი ეძებეს, მაგრამ ვეღარ იპოვეს. წმინდა თამარი ძალიან შეაშფოთა იმან, რომ მან წყალობაზე უარი უთხრა თვით მაცხოვარს, რომელიც მათხოვრის სახით იყო მასთან მისული. დამწუხრებულმა წმინდა მეფემ სამოსიდან მოიხსნა ყველა ძვირფასეულობა, რამაც იგი წყალობის გაცემაში შეაფერხა და სინანულის ნიშნად ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის ხატს შესწირა.
შამქორის ომში ქართველთა ლაშქრის მტერზე გამარჯვების შემდეგ ნადავლიდან ყველაზე ძვირად ღირებული, მაჰმადიანთა გაერთიანებული ლაშქრისთვის ღაზოდ (ღაზო – არაბ., სპარს. – რისხვა; მაჰმადიანებში ძლევამოსილებისთვის მიცემული დროშა) წარმოგზავნილი დროშა და უძვირფასესი მანიაკი – ყელსაბამი – თამარ მეფემ სწორედ ხახულის ღვთისმშობლის ხატს მიუძღვნა. ხალიფას დროშა მეფეს წმინდა შალვა ახალციხელმა მიართვა.
დიდ სიწმინდეს – ხახულის ღვთისმშობლის სასწაულთმოქმედ ხატს განსაკუთრებით სასოებდნენ და უდიდეს პატივს მიაგებდნენ ქართველთა მეფენი, კათოლიკოს-პატრიარქნი და მთელი ერი.
ლუკა მახარებლის დაწერილი ხახულის ღვთისმშობლის ხატი, სავარაუდოდ, დაიკარგა 1510 წელს ოსმალების მიერ იმერეთის მოოხრებისას, როდესაც „ქუთაისს თათარნი მოვიდნენ და დაწვეს დიდი მონასტერი გაენათისა შიგნით და გარეთ“. დასაშვებია, რომ ამ პერიოდში ხახულის კარედში ჩაესვენებინათ ვედრების ტიპის ღვთისმშობლის ფერწერული ხატი, რომელზედაც დროთა განმავლობაში გადავიდა არა მარტო კარედის სახელი, არამედ თავდაპირველი ხატის ისტორიაც (თ. ალდამიძე, „ხახულის ღვთისმშობლის ხატის ისტორიისთვის“, თელავი, 1999 წ., გვ. 18).
ხახულის კარედში მოჭედილი და ძვირფასად შემკული დედაღვთისას ვედრების ტიპის ფერწერული ხატის შესახებ ყველაზე ძველ ცნობას იმერეთში XVII საუკუნეში რუსი ელჩობის (ნ. ტოლჩანინოვისა და ა. იევლევის ელჩობა 1650-1652 წწ.) მასალებში ვხვდებით. ამ ცნობების მიხედვით, გაენათელმა მიტროპოლიტმა კარედში ჩასვენებულ დედაღვთისას ვედრების ფერწერული ხატის შესახებ უთხრა რუს ელჩებს, რომ იგი „მსოფლიო მოციქულის ლუკა მახარებლის დახატული“ იყო. შესაბამისად, XVII საუკუნემდე ვხვდებით ცნობას მხოლოდ იმის შესახებ, რომ ხახულის ღვთისმშობლის ხატი მაცხოვრის ბაგის ფიცარზე ლუკა მახარებლის მიერ დაწერილი ხატია, მაგრამ არ არსებობს ცნობა, თუ როგორი იყო ლუკა მახარებლის მიერ გამოსახული ღვთისმშობელი. აქედან გამომდინარე, სავსებით შესაძლებელია, რომ ხახულის ღვთისმშობლის ხატი თავდაპირველად ყოფილიყო არა ვედრების ტიპის, არამედ ყოვლადწმიდა ღვთისმშობელი ყრმით; მით უმეტეს, ის ვერ იქნებოდა მინანქრის, რადგან ყველაზე ძველი ცნობების მიხედვით, ხახულის ღვთისმშობლის ხატი ლუკა მახარებლის მიერ იყო დაწერილი და ამ ცნობის უგულებელყოფა ყოვლად დაუშვებელია.
1859 წელს ბოროტმოქმედებმა გელათის მონასტრიდან გაიტაცეს ხახულის ღვთისმშობლის ცენტრალური ხატის მოჭედილობა და ხატისთვის შეწირული ნივთები, თვითონ ვედრების ხატი კი „განძარცული“ და „ორად განპობილი“ უპოვიათ „მონასტრის ზღუდის გარეგან“ და მონასტრის ძმობას ისევ კარედში ჩაუსვენებია. 1864 წელს ეს ხატი ქუთაისის გუბერნატორის, ლევაშოვის დაკვეთით ხელახლა მოაჭედინეს ოქრომჭედელ საზიკოვს და ისევ კარედში ჩაასვენეს.
ცნობილ მეცნიერს, ნ. კონდაკოვს ეკუთვნის აზრი, რომ 1859 წელს ხახულის ხატი კი არ გაიძარცვა, არამედ „უკვალოდ დაიკარგა“. ამაზე დაყრდნობით, საზიკოვის მიერ ახლიდან მოჭედილი ხატი ახალ რუსულ ხატად შეირაცხა. 1915 წელს ნ. კონდაკოვმა გამოთქვა მოსაზრება, რომ ბოტკინის კოლექციაში დაცული ვედრების ტიპის ღვთისმშობლის მინანქრის ხატის ფრაგმენტები „დაკარგული“ ხახულის კარედის ცენტრალური ხატის ნაწილები უნდა ყოფილიყო. 1923 წელს ბოტკინის კოლექციიდან მინანქრის ხატის ფრაგმენტები საქართველოში დააბრუნეს და ხახულის კარედში ჩაასვენეს.
მეცნიერთა ნაწილი არ ეთანხმება აზრს, რომ მინანქრის ხატის ეს ფრაგმენტები ხახულის ღვთისმშობლის ხატისაა. ის უდავოდ ქართული მინანქრის დიდებულ ნიმუშს წარმოადგენს, მაგრამ თვით ლუკა მახარებლის მიერ დაწერილი ხატი, უნდა ვივარაუდოთ, რომ დაკარგულია.
ამრიგად, მოსაზრებას, რომ ხახულის კარედის მთავარ ხატზე თავდაპირველად ღვთისმშობელი ქრისტესთან ერთად ყოფილა გამოსახული, ენაცვლება ვედრების ტიპის მოჭედილი ფერწერული ხატის არსებობა კარედში და ბოლოს ეს ხატიც ჩაანაცვლა ბოტკინის კოლექციაში აღმოჩენილმა ქართული მინანქრის ხატის ფრაგმენტებმა.
საბჭოთა ეპოქაში დავიწყებას მიეცა ხახულის ხატის, როგორც სიწმინდის ისტორია. ათეისტურ ეპოქაში მეცნიერებს არ შეეძლოთ სიწმინდეზე საუბარი და მის სახელზე აგებული მონასტრებიც დახურული იყო. ამიტომ აქამდე გამოქვეყნებულ შრომებში ეს ხატი განიხილება, როგორც მხოლოდ ხელოვნების ნიმუში.
ზემოთ თქმული იმაზე მეტყველებს, რომ ხახულის ღვთისმშობლის ხატის ისტორია მეცნიერთა კვლევის თემად უნდა დარჩეს, ერისთვის კი – სინანულის მიზეზად იქცეს, მსგავსად იმ გელათელი ბერისა, რომელიც ხახულის ღვთისმშობლის ხატის გაძარცვას გლოვობდა: „ჰოი, დღესა ამას ყოველთაგან საგლოველთა მეფეთა და მთავართა, მღვდელმთავართა და ყოველთა დასთა სამღვდელოთა, ერისკაცთა, მოხუცებულთა და ჩვილთა. რაი არს ესე ცოდვათა ჩვენთათვის მოწევნული, ვინ მიიბარა საუნჯე ესე დიდძალი, ვინ წარიტაცა სიქადული ჩვენი, არა ხოლო თუ ჩუენნი, არამედ ზოგადად ქრისტიანეთა“ (ხელნაწერთა ინსტიტუტში დაცული დოკუმენტი SD-3041, ხახულის ღვთისმშობლის ხატის გაძარცვის მომსწრე მღვდელმონაზონ ისააკის მიერ არის შედგენილი 1859 წელს და გადაწერილია 1860 წელს).
„ჩვენთა ცოდვათა“ გამო, სიწმინდეების ხელყოფით, შეურაცხყოფით, დაკარგვით განსაცდელი უმრავლდებოდა ჩვენს ერს, თუმცა სინანულით გამოფხიზლებული კვლავ ღმერთს და მის ყოვლადწმიდა დედას მიმართავდა: „დედოფალო, შენ მარადის ძისა შენისათა სუფევ, ხოლო ჩვენ მწუხარებასა შინა სასოებასა არა წარვიკუეთთ... და აწ გევედრებით მწუხარება ჩუენი შესცვალე სიხარულად... არა ხოლო ჩუენთვის გევედრებით, არამედ სახელისა შენისათვის“. ამინ.
ახალი შუამთის მონასტერი – ხახულის ღვთისმშობლის ხატის საბრძანებელი კახეთში
XVI საუკუნემდე წყაროებში მხოლოდ გელათის ხახულის ღვთისმშობელზე გვაქვს ცნობები. ახალი შუამთის მონასტრის დაარსების შემდეგ კი (XVI საუკუნიდან) ხახულის ღვთისმშობელი ასევე მოიხსენება, როგორც ახალი შუამთის მონასტრის პატრონი ხატი. ის, რომ ახალი შუამთის მონასტერი თინათინ დედოფალმა ხახულის ღვთისმშობლის ხატის სახელზე აღაშენა, უდავოდ ქართველთათვის ხახულის ღვთისმშობლის ხატის განსაკუთრებულობაზე მეტყველებს.
ბიზანტიის დაცემის შემდეგ (1453 წ.) საქართველოს ძნელბედობის ჟამი დაუდგა. იგი დიდ მუსლიმანურ სახელმწიფოებს – სპარსეთსა და ოსმალეთს შორის მოექცა.
1555 წელს ქალაქ ამასიაში სპარსეთსა და ოსმალეთს შორის დაიდო ზავი, რომლის მიხედვითაც ქართლი და კახეთი სპარსეთს ერგო; იმერეთი, ოდიში, აფხაზეთი, გურია და ლაზეთი, მოგვიანებით კი, სამცხე-საათაბაგოც – ოსმალეთს. შაჰ-თამაზმა და ხონთქარმა სულეიმანმა საქართველო შუაზე ისე გაიყვეს, რომ ქართველ მეფე-მთავართათვის არაფერი უკითხავთ.
ამ ურთულეს ეპოქაში ნანატრი მშვიდობიანობით გამოირჩეოდა კახეთი. ეს ლევან მეფის (1520-1574 წწ.) მოღვაწეობის წლები იყო. სწორედ ამ დროს მისმა მეუღლემ, დედოფალმა თინათინ გურიელმა, კახეთში ჩამოაბრძანა ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის ხატი და მის სახელზე დააარსა ახალი შუამთის მონასტერი.
თანამედროვე მეცნიერებს შორის არსებობს აზრი, რომ ხახულის ღვთისმშობლის ხატი, რომელიც თინათინ გურიელმა კახეთში ჩამოაბრძანა, გურიაში ტაო-კლარჯეთიდან იყო გადმოსვენებული, თუმცა არ არსებობს ამ მოსაზრების დამამტკიცებელი რაიმე წყარო. ისეთი ცნობილი მკვლევარ-მეცნიერები კი, როგორებიც არიან: პლატონ იოსელიანი, ადოლფ ბერჟე, დიმიტრი ბაქრაძე, ანდრეი მურავიოვი და ექვთიმე თაყაიშვილი აცხადებენ, რომ ახალი შუამთის ხახულის ღვთისმშობელი წარმოადგენს გელათის ხახულის ღვთისმშობლის ხატის ასლს: „ამ [შუამთის] ხატის პირი გადმოღებულია თინათინ დედოფლის დროს გელათის ხახულის ღვთისმშობლის ხატიდან“ (ე. თაყაიშვილი, „არქეოლოგიური მოგზაურობანი და შენიშვნები“, წიგნი 1, 1907 წ.). ამრიგად, ამ გამოჩენილ მეცნიერთა მოსაზრებაზე დაყრდნობით, ხახულის კარედის დაკარგული ხატის ერთადერთ ასლად ახალი შუამთის ხახულის ღვთისმშობლის ხატი მოიაზრება.
სწორედ ამიტომ ახალი შუამთის ხახულის ღვთისმშობლის ხატი ისეთივე დიდი პატივით სარგებლობდა კახეთში, როგორითაც გელათის ხატი – დასავლეთ საქართველოში. შუამთის მონასტრის მთავარი ტაძარი ღვთისმშობლის შობის სახელზეა აგებული, ისევე როგორც გელათის მონასტრის მთავარი ტაძარი. ახალი შუამთის მონასტერს, ისე როგორც გელათის მონასტერს, მოძღვართ-მოძღვარი განაგებდა და ბოლოს, კახეთის მეფეები ისევე დიდი სასოებით მიმართავდნენ ახალი შუამთის ხახულის ღვთისმშობელს და ზრუნავდნენ მის მონასტერზე, როგორც გაერთიანებული საქართველოს დიდი მეფეები მიმართავდნენ გელათის ხახულის ღვთისმშობელს და ამკობდნენ მის მონასტერს.
XVI საუკუნეში სამეფოებად დაყოფილ სამხრეთ, დასავლეთ და აღმოსავლეთ საქართველოს სულიერად ხახულის ღვთისმშობლად წოდებული ხატების თაყვანისცემაც აერთიანებდა.
ახალი შუამთის მონასტერში „ხახულის ღვთისმშობლის ხატი ტაძარში კანკელის წინ, მარჯვენა მხარეს იყო დაბრძანებული“. თინათინ დედოფალმა და ლევან კახთა მეფემ ხატი ძვირფასი პერანგით შემოსეს – იგი ოქროთია მოჭედილი და უხვად შემკული პატიოსანი თვლებით, იაგუნდებით, ფირუზებით, ალმასებითა და მარგალიტებით. ხატს ზურგზე აქვს 44 წმინდა ნაწილი (უცნობია, თუ რომელი წმინდანებისაა ისინი), მათ გარშემო კი ვრცელი საქტიტორო წარწერაა:
„ ჩრდილოდ, მთად, კიბედ, კიდობნად და ტრაპეზ-ბჭედ და კრძალუად, კვერთხად აღყვავებულად მოგასწავებდეს შენ წინასწარმეტყველნი, ღვთისა დედაო, ქალწულო უბიწოო, მეცა გქადაგებ ჭეშმარიტად ღვთისმშობლად, იესეს ძირით აღმოსრულო ქალწულო, შენგან შობილსა მეუფესა ესრეთ არქვი: გიყვარ თუ, ტკბილო ძეო ჩემო, ისმინე, მამკობსა ჩემსა მეფესა ლეონს და თანა-მეცხედრესა პატრონსა დედოფალსა თინათინს ნუ დასჯი, რაჟამს განიკითხვიდე კაცთა. შევამკევით ხატი ესე ხახულისა ღვთისმშობელი მეფობისა ჩვენისა წარსამართებელად და სულისა ჩვენისა სახსრად და ძეთა ჩვენთა სადღეგრძელოდ, ამინ. ამინ. ამინ".
ღვთისმშობლის შობის ტაძარი აგურითაა ნაგები. ტაძარი აგებისთანავე მოუხატავთ. ძველი და ახალი აღთქმის სიუჟეტებისა და ცალკეული გამოსახულებების გვერდით ფერწერულ ანსამბლში ჩაურთავთ სამეფო ოჯახის პორტრეტი – მეფე ლევანი და დედოფალი თინათინი უფლისწულთან ერთად.
მონასტრის ეზოს ჩრდილო-დასავლეთით ოთხსართულიანი სამრეკლო ამშვენებს, რომელიც ტაძრის თანადროულია. თინათინ დედოფალს გურიიდან ძიძა გამოჰყოლია, რომლის სახსრებითაც XVI საუკუნეში აუშენებიათ მონასტრის სამრეკლო.
თინათინ დედოფლის შემდეგ ახალი შუამთის მონასტერს კახეთის მეფეებისგან ყურადღება არ მოჰკლებია.
მონასტრის დაარსებიდან მცირე ხნის შემდეგ, XVI საუკუნის მიწურულს, ლევან მეფისა და თინათინ დედოფლის ასულს, თეკლა მონაზონს მთავარი ეკლესიის ჩრდილოეთით მთავარანგელოზთა ეკვდერი აუშენებია და მისთვის შეწირულობებიც უბოძებია; თეკლა ბატონიშვილის დროს უნდა დამთავრებულიყო ტაძრის გარშემოსავლელის მშენებლობაც. გარშემოსავლელი შაჰ-აბასის შემოსევების დროს ძალიან დაზიანდა, XIX საუკუნეში კი, როდესაც საქართველოში ტაძრების რესტავრაცია იმპერიული ხასიათით ტარდებოდა და ერქვა „санитарный уход за храмами“, შესაძლებელია, რომ ის აღდგენის ნაცვლად მთლიანად მოეშალათ (2018 წელს მონასტრის კრებულმა, კულტურული მემკვიდრეობის სააგენტოს მიერ დამტკიცებული პროექტით, დაიწყო ამ გარშემოსავლელის აღდგენა).
მოგვიანებით, მეფე თეიმურაზ I-ს 1637 წლის სიგელით ხახულის ღვთისმშობლისთვის შეუწირავს ბაჟი იმ სავაჭრო ქარავანთაგან, რომლებიც გომბორის გზას გაივლიდნენ. ერთი საუკუნის შემდეგ, XVIII საუკუნის მეორე ნახევარში, ტაძარი მეფე ერეკლე II-მ განაახლა. ამის თაობაზე მოგვითხრობს ვრცელი წარწერა, რომელიც ტაძრის დასავლეთის კარის თავზეა შესრულებული:
„ქ. ეკლესია ყოვლად[წმიდისა] შობისა აღშენებული სანატრელად ხსენებულის დედოფლის თინათინისა დაძველებული და დაქცეული და ლორფინიდგან განძარცული კუალად მეფემან სრულიად ქვემოისა საქართველოსმან მეორემან ჰერაკლიმ ბრძანებითა და საფასითა წარგებითა, გუმბათით მოკიდებით სამხროებით [განვაახლე]“.
მეფე-დედოფალთა ზრუნვით მონასტერს მდიდარი ბიბლიოთეკაც ჰქონდა. ახალი შუამთის მონასტრის წიგნთსაცავში ინახებოდა მრავალი სიგელ-გუჯარი. გადამწერებიც სწირავდნენ ხახულის ყოვლადწმიდა ღვთისმშობელს თავის შრომას. დავით გარეჯის მონასტრის ბერს, მღვდელმონაზონ ნიკოლოზ ვაჩნაძეს 1801 წელს გადაუწერია ანდრეა კრიტელის სიტყვა „შობისათვის დედოფლისა ჩვენისა ღვთისმშობელისა, მარადის ქალწულისა მარიამისა“ და შუამთის მონასტრისთვის შეუწირავს. გადამწერის ანდერძში ვკითხულობთ: „უზღვნენ სამღთოდ ევლოგიად მონასტერსა შუამთისასა ეკლესიასა ყოვლადწმიდისა შობისასა, რომელიცა ჰბრწყინავს და საჩინოებს შუა ოდენ კახეთს“. ახალი შუამთის მონასტრის კუთვნილი ხელნაწერები დღეს ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრში ინახება.
ღვთისმშობლის შობის მთავარ ტაძარში განისვენებს მონასტრის აღმშენებელი დედოფალი თინათინი, რომელიც, საეკლესიო გადმოცემის თანახმად, ამავე მონასტერში შემონაზვნდა. XIX საუკუნეში ახალი შუამთის მონასტრის მთავარ ტაძარში დაიკრძალა გარსევან ჭავჭავაძის მეუღლე მარიამ ავალიშვილი-ჭავჭავაძისა, შემდეგ კი ჭავჭავაძეთა ოჯახის სხვა წარმომადგენლები: პოეტი და საზოგადო მოღვაწე ალექსანდრე ჭავჭავაძე, მისი ძე დავით ჭავჭავაძე მეუღლესთან – ანა ბაგრატიონ-ჭავჭავაძესთან ერთად, რომელიც ქართლ-კახეთის ბოლო მეფის გიორგი XII-ის შვილიშვილი იყო.
ჭავჭავაძეების გარდა, თავადაზნაურთაგან ტაძარში დაიკრძალნენ სარდიონ ალექსი-მესხიშვილი და მისი მეუღლე სოფიო ჩოლოყაშვილი.
1899-1900 წლებში ახალი შუამთის მონასტერში აღდგენითი სამუშაოები ჩაატარა მაშინდელმა ალავერდელმა მღვდელმთავარმა, წმინდა კირიონმა (საძაგლიშვილი, შემდგომში სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი, მღვდელმოწამე). დაიგო მთავარი ტაძრის იატაკი, გაიწმინდა ეგზარხოსების დროს შეთეთრებული მხატვრობაც. ასევე გაიწმინდა და განახლდა მონასტრის აღმშენებლის, თინათინ დედოფლის სამარხი. ამ მნიშვნელოვან ამბავთან დაკავშირებით არსებობს წმინდა კირიონის განჩინება:
„1899 წელსა 9-ს ენკენისთვეს გადავიხადეთ პანაშვიდი შუამთის მონასტრის აღმშენებლის კახეთის დედოფლის თინათინის სულის მოსახსენებლად და განვაწესეთ: ამიერითგან ყოველს წელიწადს ძმანი ამა მონასტრისანი ასრულებენ წირვას და პანაშვიდს 9-ს ენკენისთვეს. ღმერთმან ჰკითხოს იმას, ვინც ეს დადგენილება გადააგდოს და არ შეასრულოს“.
თითქმის ერთი საუკუნის შემდეგ ეს წესი ახალი შუამთის განახლებულ მონასტერში აღადგინა აბბა ალავერდელმა მიტროპოლიტმა დავითმა. ტაძრის დღესასწაული 8/21 სექტემბერს – ყოვლადწმიდა ღვთისმშობლის შობის დღეს აღინიშნება; მეორე დღეს, 9/22 სექტემბერს კი აღესრულება მონასტრის აღმშენებლის, დედოფალ თინათინის სულის მოსახსენებელი წირვა-ლოცვა, რომელიც წმინდა კირიონის მიერ არის დაწესებული.
ახალი შუამთის მონასტრის განახლება
1926 წელს ბოლშევიკურმა მთავრობამ დახურა ხახულის ღვთისმშობლის ახალი შუამთის მონასტერი, განდევნა აქ მოღვაწე ბერები, ხახულის ღვთისმშობლის ხატი კი ძველი ქართული ხელოვნების მუზეუმში გადაიტანეს. 1927 წელს ბოლშევიკურმა მთავრობამ მონასტერში დასასვენებელი სახლი გახსნა. მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ ახალ შუამთაში სკოლამდელი ასაკის უპატრონო ბავშვთა სახლი ფუნქციონირებდა, მოგვიანებით კი, XX საუკუნის 80-იან წლებში, მის ტურბაზად გადაკეთებას აპირებდნენ.
70-წლიანი ათეისტური რეჟიმის შემდეგ მხოლოდ 1990 წელს დაუბრუნდა ახალი შუამთის ხახულის ღვთისმშობლის მონასტერი საქართველოს სამოციქულო ეკლესიას. ეს ისტორიული სამართლიანობის აღდგენა იყო – ღვთის სახლში განახლდა ღვთისადმი სავედრებელი წირვა-ლოცვა.
აბბა ალავერდელ მიტროპოლიტ დავითის ლოცვა-კურთხევით, 1995 წლიდან ახალ შუამთაში დედათა მონასტერია. ის, რაც აქ მოსულ მონაზვნობის მსურველებს დახვდათ, შეიძლება დავახასიათოთ ბიბლიის სიტყვებით – „საძაგელი მოოხრებისა“: დანგრეული შენობები, გავერანებული გარემო, ხატებისა და სიწმინდეებისგან დაცლილი მონასტერი. მაგრამ ყველაზე რთული იყო მონაზვნური ტრადიციის აღდგენა, ვინაიდან ის მემკვიდრეობას ემყარება, მონასტერში კი ათწლეულების განმავლობაში შეწყვეტილი იყო სამონასტრო ცხოვრება. ღვთის შეწევნით, აღდგა ღვთისმსახურება და სამონაზვნო ტრადიცია.
♦ 2002 წელს დაიწყო და 2005 წელს გასრულდა მონასტრის მფარველი ხახულის ღვთისმშობლის ახალი ხატის შექმნა და შემკობა. ისტორიული ხატის ზურგზე, რომელიც გასაბჭოების შემდეგ ხელოვნების მუზეუმშია დაბრძანებული, 44 წმინდა ნაწილია. ახალი ხატი ზედმიწევნით იმეორებს დედანს და დღეს მის ზურგშიც 44 წმინდა ნაწილია დავანებული;
♦ 2014 წელს დაიწერა და შეიმკო შუამთის მაცხოვრის ხატი, რომლის დედანიც ასევე ხელოვნების მუზეუმშია დაბრძანებული. მაცხოვრის ხატიც ზედმიწევნით იმეორებს დედანს და მის ზურგში, ისე როგორც დედანი ხატის ზურგში, 58 წმინდა ნაწილია ჩაბრძანებული.
ორივე ხატის ზურგზე ჭედურობით შესრულებული ახალი საქტიტორო წარწერებია.
♦ ასევე განსაკუთრებული მოვლენა იყო, 2013 წელს შუამთიდან ბოლშევიკების მიერ განდევნილი მამების, იღუმენ ნიკოლოზისა (მიქელაძე) და არქიმანდრიტ ოსების (ლაგაზიშვილი) დაბრუნება-გადმოსვენება მონასტერში.
მფარველი ხატების მობრძანებას მონასტერში უკავშირდება ყველა შემდგომი მნიშვნელოვანი საქმე.
♦ 2007 წელს მონასტერმა შემოიმტკიცა ისტორიული, ე.წ. „ხატის ტყე“, რომელიც 200 ჰექტარს შეადგენს. ეს ტყე სწორედ ამით გადაურჩა გაჩანაგებას. ტყეში, შუამთის მონასტერთან ახლოს, განმხოლოებული ნამონასტრალები, ე.წ. სკიტები - კელიები მდებარეობს (მონაზონთა საცხოვრებლები მცირე ზომის ეკლესიებით), რომლებიც 2006 წელს აღდგა;
♦ მოეწყო მონასტრისთვის სასიცოცხლოდ აუცილებელი საინჟინრო კომუნიკაციები (წყალი, ელექტროგაყვანილობა, საკანალიზაციო სისტემები, ბუნებრივი აირი);
♦ მონასტრის ტერიტორიაზე, აუცილებლობის გამო, 2000 წელს ძველი ვაგონების გამოყენებით აშენდა წმინდა გიორგის კელია;
♦ აღდგა ქვის ისტორიული გალავანი მთავარი ტაძრის ეზოს მთელ პერიმეტრზე;
♦ ტაძრის ეზოში ჩატარდა არქეოლოგიური სამუშაოები იმისთვის, რომ მოწყობილიყო სარინელი;
♦ გაიწმინდა და პირვანდელი სახით აღდგა ტაძრის ფასადი, გამოიცვალა სახურავი და სარკმელები;
♦ კულტურული მემკვიდრეობის სააგენტოს მიერ დამტკიცებული პროექტით აღდგა ტაძრის ისტორიული და ფუნქციურად აუცილებელი ნაწილი _ სტოვა, რომელიც შაჰ-აბასის შემოსევების დროს დაზიანდა და შემდგომში სრულად დაინგრა;
♦ მონასტრის მთავარ ტაძარში ჩატარდა არქეოლოგიური კვლევა; ათწლეულების მანძილზე ვანდალური წარწერებით აჭრელებული ცემენტის შელესილობა შეიცვალა კირის შელესილობით; გაიწმინდა უნიკალური კედლის მხატვრობა. მიმდინარეობს სამუშაოები ტაძრის კანკელისა და ახალი იატაკის მოსაწყობად.
♦ ჩატარდა ისტორიული სამრეკლოს სარეაბილიტაციო სამუშაოები: გამაგრდა, გაიწმინდა და პირვანდელი სახით აღდგა მისი ფასადი.
2018 წელს მონასტრის ძალებით დასრულდა სამრეკლოს შიდა სივრცეების აღდგენა-რეაბილიტაცია და იქ მონასტრის სამუზეუმო სივრცე მოეწყო;
♦ განხორციელდა ტაძრის ეზოში მდგომი ისტორიული ნაგებობის და ასევე ისტორიული საწინამძღვრო სახლის აღდგენა-რეაბილიტაცია;
♦ კულტურული მემკვიდრეობის სააგენტოს მიერ დამტკიცებული პროექტით დაიწყო მონასტრისთვის აუცილებელი ახალი ნაგებობების მშენებლობა ისტორიული შენობების ადგილას.
♦ 2020 წელს კულტურული მემკვიდრეობის სააგენტოს მიერ დამტკიცებული პროექტით კედლის მხატვრობის რესტავრაციის პირველ ეტაპზე ჩატარდა შემდეგი სახის კვლევითი სამუშაოები: ბიოლოგიური, ქიმიური და სახელოვნებათმცოდნეო. ხოლო შემდგომ მეორე ეტაპზე შესრულდა შემდეგი სახის საკონსერვაციო - სარესტავრაციო სამუშაოები:
1. მტვრისაგან მხატვრობის გაწმენდა.
2. გაფხვიერებული შელესილობის გამაგრება.
3. ქიმებისა და ნაკლული ადგილების შევსება ავთენტური მასალით.
4. ქიმებისა და ნაკლული ადგილების ჩანაცვლება ავთენტური მასალით.
5. კედლიდან მოცილებულ - გამოფუყულ ადგილებში ჰიდრავლიკური ხსნარის ჩასხმა-ინექცია.
6. დაშლილი გაფხვიერებული საღებავის ფენის გამაგრება.
7. საღებავის აქერცლილი ფერის გამაგრება მიუთოების მეთოდით.
8. გამომარილების მოცილება.
9. ბზარების შევსება და გამაგრება.
მონასტერში უპირველესი ადგილი, რა თქმა უნდა, უჭირავს ღვთისმსახურებას. უნდა აღინიშნოს, რომ ღვთისმსახურების ნაწილია ადამიანების სულიერი დახმარება და შეწევნა, ვინაიდან მონასტერი „სულთა სამზრუნველოა". სულიერი შრომა დაფარულში რჩება და საცნაურია მხოლოდ ღვთისთვის. დღეს მონაზონთა შინაგანი ცხოვრების თანამდევია უღმერთო რეჟიმის მიერ გავერანებული გარემოსა და შენობა-ნაგებობების – ხილულისა და მატერიალურის შექმნა-აღდგენა, რომელიც ღვთის დიდი შეწევნით ხდება შესაძლებელი. სწორედ ეს დარჩება ამ ხილულ სამყაროში იმისთვის, რომ კიდევ მრავალი სული ვიდრე აღსასრულამდე სოფლისა გადარჩეს ცათა სასუფევლისთვის.
შუამთელი მამების დაბრუნება - გადმოსვენება
ახალი ხატების მობრძანებასთან ერთად, განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია შუამთელი დევნილი ბერების მონასტერში გადმოსვენება. 2013 წლის 22 მაისს ახალი შუამთის მონასტერში დაბრუნდნენ ბოლშევიკების მიერ დევნილი შუამთელი მამები: მონასტრის ბოლო წინამძღვარი, იღუმენი ნიკოლოზი (მიქელაძე) და მისი სულიერი შვილი, არქიმანდრიტი იოსები (ლაგაზიშვილი).
1926 წელს საბჭოთა ხელისუფლების მითითებით ახალი შუამთის მონასტრიდან განდევნეს იქ მოღვაწე ბერები და მათ შორის ორი გამორჩეული ღვთისმსახური: იღუმენი ნიკოლოზი (მიქელაძე) და მღვდელმონაზონი იოსები (ლაგაზიშვილი).
იღუმენი ნიკოლოზი (ერში ნიკოლოზ მიქელაძე) 1854 წელს თავადის ოჯახში დაიბადა. წერა-კითხვა, საღვთო წერილი, გალობა და საეკლესიო ტიპიკონი გელათის მონასტერში ისწავლა. 1986 წლიდან იგი ცხოვრობდა ახალი შუამთის მონასტერში, სადაც 1893 წელს მონაზვნად აღიკვეცა და სახელად ნიკოლოზი ეწოდა. აღკვეციდან მეორე დღეს მას მღვდლად დაასხეს ხელი და იმავე წელს დანიშნეს ალავერდისა და შუამთის მონასტრების ხაზინადრად. როგორც საუკეთესო მგალობელი, თავიდან იგი ხელმძღვანელობდა მონასტრის მგალობელთა გუნდს. მამა ნიკოლოზმა, როგორც შუამთის მონასტრისა და ალავერდის ტაძრის ხაზინადარმა, დიდი შრომა გასწია ორივე მონასტრის მოვლა-პატრონობის საქმეში. მისი ღვაწლი მრავალი საეკლესიო და სამეფო ჯილდოთი აღინიშნა.
უღმერთო ხელისუფლებამ ღვაწლმოსილი ბერი, იღუმენი ნიკოლოზი 72 წლის ასაკში განდევნა იმ მონასტრიდან, რომელშიც მან მთელი ცხოვრება ღვთის სიყვარულით იმსახურა.
1926 წლის 10 აგვისტოს იღუმენი ნიკოლოზი ალავერდელ ეპისკოპოს მელქისედეკს სწერდა:
„შუამთის მონასტრის შავი წოდების ძმობა, ბერები, მენშევიკური მთავრობის მიერ მონასტრის მამულის ჩამორთმევის შემდეგ, დავრჩით მონასტერში ხუთი სული ბერები, რომელთაც ჯერ მენშევიკურმა და შემდეგ საბჭოთა მთავრობამ ჩვენ, როგორც მოხუცებულებს, დაგვიტოვეს საზრდოდ სიკვდილამდე, წისქვილიდან სარგებლობის უფლება, როგორც ჩვენი ძმობის მიერ შეძენილი და გაკეთებული წისქვილი, და აგრეთვე საქონელი, უღელი კამეჩი და ორი ძროხა, რომლითაც ვსარგებლობდით აქამომდე. დღეს შუამთაში დაარსდა ყველასთვის სასარგებლო დაწესებულება, დასასვენებელი ბინა. ჩვენც იმედნეული ვიყავით, არ მოგვეშლებოდა თავშესაფარი ბინა, და უკანასკნელი საზრდო, და დავრჩებოდით, როგორც დღემდე, მომვლელად და სისუფთავის დამცველად ამ ძველი ნაშთისა. მიუხედავად ზემო მოხსენებისა, ათ ივლისს აიწერა ყოველივე, დაიკეტა ეკლესია, აღგვეკრძალა წისქვილიდან საზრდოს მიღება, ჩამოგვერთვა საქონელი და სხვა. შემდეგ თხუთმეტი დღისა გამოგვეცხადა მთავრობის მიერ ათი დღის განმავლობაში დაგვეტოვებია და განვშორებულიყავით მონასტერს. ჩვენ ყველანი მოხუცებულობაში მყოფნი უმეტესად ორი, 74-72 წლისანი, ყოველ ძალღონეს მოკლებულნი და დაავადებულნი, აღარ ვიცით, რა გზას დავადგეთ. კვალად ვითხოვთ ადგილობრივ მთავრობასთან, უკეთუ მონასტერში აღარ შეიძლებოდა ჩვენი დარჩენა, საზრდო მაინც არ ჩამოერთმიათ, ჩვენივე ნაშრომი, შეძენილი წისქვილიდან, მაგრამ არ იქნა შეწყნარებული ჩვენი თხოვნა და ოთხი აგვისტოდან ჩვენც გავშორდით მონასტერს".
მამა ნიკოლოზი იძულებული გახდა შუამთის მონასტრის საწინამძღვრო ეკლესიაში, სოფელ რუისპირის წმინდა ნიკოლოზის ტაძარში გადასულიყო; დევნილ მამა ნიკოლოზს არც იქ შეუწყვეტია ხალხის მსახურება და როგორც რიგითი მღვდელმსახური, ისე აღასრულებდა საეკლესიო წესს. იგი 1929 წლის 9 ნოემბერს გარდაიცვალა 75 წლის ასაკში.
მიუხედავად დევნისა, მის დაკრძალვას მრავალი სასულიერო პირი და მორწმუნე ადამიანი დაესწრო. მიცვალებულის წესი შეასრულა ცნობილმა სასულიერო პირმა, დეკანოზმა ეპიფანე ჯაოშვილმა. მამა ნიკოლოზი დაკრძალეს სოფელ რუისპირის სასაფლაოზე, რომელიც ისტორიულად ახალი შუამთის წმინდა ნიკოლოზის ტაძრის კუთვნილება იყო. საფლავზე ეპიტაფიის ქვა მისმა სულიერმა შვილმა, მამა იოსებ ლაგაზიშვილმა დადო, რომელიც იღუმენ ნიკოლოზთან ერთად განდევნეს შუამთის მონასტრიდან.
მღვდელმონაზონი იოსებ (ერისკაცობაში იოანე) ლაგაზიშვილი 1878 წლის 13 ნოემბერს დუშეთის მაზრის სოფელ ტონჩაში დაიბადა. წერა-კითხვა, წმინდა წერილი, გალობა და საეკლესიო ტიპიკონი მან შუამთის მონასტერში ისწავლა. 1902 წლიდან იგი შუამთის მონასტრის საძმოს წევრი იყო. აქვე 1904 წელს იღუმენმა ნიკოლოზმა აღკვეცა მონაზვნად და უწოდა სახელი იოსები. 1911 წელს მას მღვდლად დაასხეს ხელი. ახალგაზრდა მღვდელმონაზონს მორჩილებისა და ღვთისმოსაობის გამო დიდად აფასებდა მონასტრის ძმობა.
1927 წელს მამა იოსები მამა ნიკოლოზთან და სხვა ძმებთან ერთად გაასახლეს მონასტრიდან. რეპრესიების, დახვრეტებისა და უსასტიკესი დევნის ეპოქაში მონასტრიდან განდევნილ მამებს ერთად დასახლების უფლება არ ჰქონდათ. მამა იოსები სოფელ ახატელში, სავარაუდოდ, ნათესავთან დასახლდა და აქედან აქცევდა ყურადღებას სოფელ რუისპირში მყოფ თავის მხცოვან მოძღვარ მამა ნიკოლოზ მიქელაძეს. მღვდელმონაზონი იოსები ალავერდელ ეპისკოპოს მელქისედეკის (ფხალაძე) ლოცვა-კურთხევით ახატელის მაცხოვრის ამაღლების სახელობის ეკლესიის წინამძღვრად დაადგინეს.
თავისი მონაზვნური გამოცდილებით ბერმა იოსებმა შეძლო ათეისტი კომუნისტებისგან შეშინებული და დაფანტული მრევლის შემოკრება; ის თავდადებით აღასრულებდა მასზე დაკისრებულ სამღვდელო მოვალეობას. აი, რას წერდნენ მასზე 1934 წელს წმინდა სინოდის წევრი სასულიერო პირები, რომლებიც ალავერდის ეპარქიაში სარევიზიოდ იყვნენ ჩამოსულები: „ნანახი სამღვდელოებიდან ჩვენზე ძლიერ კარგი შთაბეჭდილება მოახდინა ახატელის მაცხოვრის ამაღლების სახელობის ეკლესიის წინამძღვარმა იოსებმა (ლაგაზიშვილი). სამწუხაროდ, დროის უქონლობის გამო მისი ეკლესია ვერ ვნახეთ, მაგრამ ის სულ ჩვენთან იყო მთელი მოგზაურობის დროს. მიუხედავად მონასტრული აღზრდისა, მას კარგი განათლება მიუღია. აქვს იდეალური ურთიერთობა სამრევლოსთან და გამოირჩევა სიფხიზლით, სიდინჯით, თავდაჭერილობით მსჯელობაში, ღვთის მსახურებაში, სმა-ჭამაში და საერთოდ, სახის გამომეტყველება მაჩვენებელი არის სრული მღვდლის იდეალისა“.
1935 წელს მამა იოსებს არქიმანდრიტის წოდება მიენიჭა.
XX საუკუნის 30-იანი წლების ბოლოს კომუნისტებმა ახატელის ეკლესიაც დახურეს და მამა იოსები იძულებული გახდა მხოლოდ სამღვდელო წესები შეესრულებინა მორწმუნეთათვის. იმჟამად მთელ ეპარქიაში მხოლოდ თელავის ღვთაების ტაძარი იყო მოქმედი, სადაც რიგრიგობით აღასრულებდნენ ღვთისმსახურებას სასულიერო პირები და მათ შორის არქიმანდრიტი იოსებიც. მამა იოსები გარდაიცვალა 1956 წლის გაზაფხულზე 77 წლის ასაკში და დაიკრძალა ახატელის ამაღლების ეკლესიის მთავარ შესასვლელთან. საფლავზე იდგა მარმარილოს ქვა წარწერით: „ბერი იოსებ ლაგაზიშვილი, გარდაიცვალა 1956 წელს“. ქვევით იკითხება მოკრძალებული წარწერა: „მიშა პაპალაშვილისგან“. ერის ადამიანის ასეთი პატივისცემით განმსჭვალულმა დამოკიდებულებამ, რაც იმ ეპოქაში აღმსარებლობის ტოლფასი იყო, შემოგვინახა მოღვაწე მამის საფლავი.
აქვე უნდა ვთქვათ თელაველი ქალბატონის ნინო კუხიანიძის შესახებ, რომელმაც თავისი ღვთისმოშიშებით შეინახა მამა ნიკოლოზ მიქელაძის ხელით ნაწერი რვეული – „მოგონება შუამთის მონასტერზე 1886-1910 წწ.“, რომელშიც მამა ნიკოლოზი აღწერს იმ პერიოდის შუამთისა და ალავერდის მონასტრების ყოფას. ამ რვეულის გადმოცემამ აღძრა სურვილი მონასტრის კრებულში, მოგვეძებნა და გადმოგვესვენებინა შუამთელი მამები მშობლიურ მონასტერში.
მამა იოსებ ლაგაზიშვილის საფლავის გახსნის დღეს იღუმენმა დავითმა (თოდუა) ახალი შუამთის მონასტერს გადასცა ფსალმუნთა წიგნი, რომელიც ეკუთვნოდა, ჯერ შუამთელ ბერს ილარიონ ჩოლოყაშვილს, შემდეგ კი, ის წინამძღვრისგან გამოითხოვა ბერმა იოსებმა. წიგნზე არის ანდერძ - მინაწერები, რომელიც კიდევ უფრო მეტად წარმოაჩენს შუამთელი ბერების ღირსებას. მღვდელმონაზონ ილარიონ ჩოლოყაშვილის მიერ გაკეთებულია შემდეგი მინაწერი:
„ეს დავითნი ეკუთვნის იერო მონახს ილარიონს და არის საკუთარი ჩემი. ვინც მოიპაროს ამ წმინდა დავით წინასწარმეტყველმა კითხოს მეორედ მოსვლისას წინაშე ქრისტესა. რომელსა მონასტერსა ავღსრულდე იმ მონასტრისათვის შემიწირავს ჩემის სულის საოხარი“. შემდეგი მინაწერი გვაუწყებს, რომ მამა ილარიონი ახალი შუამთის ტაძრის ეზოშია დაკრძალული: „აღსრულდა შუამთის მონასტერში 1905 წელს. დასაფლავებულია ტაძრის აღმოსავლეთ-სამხრეთის კუთხის გასწვრივ".
მღვდელმონაზონი იოსები კი იმავე წიგნზე შემდეგ მინაწერს აკეთებს:
„წიგნი ესე დავითნი, წმიდათა ფსალმუნთა წერილნი, შემდგომად აღსრულებისა პატიოსანი მხცოვანი მღვდელ მონაზონი ილარიონისა, გავბედე და ვთხოვე ყოვლად ღირსეულს იღუმენს (კაზნაჩეი შუამთის მონასტრისა) ნიკოლოზს, რათა ჩემთვის მოეცა, რაც შემისრულა თხოვა ჩემი, გადმომცა და თან მითხრა: აბა შენ იცი, გაუფრთხილდი და კეთილად მოიხსენებდი მ. ილარიონსაო. მეც უფრთხილდები და ვცდილობ აღვასრულო მისი ჩემდამო დავალება. წიგნის მოცემისათვის ვარ მადლიერი მისი. ვითხოვ უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესგან ულხინოს სულთა მათ ორთავეს. ამინ.
თქვენცა მხილველთა და ვისაც გსურთ წარკითხვად და მიღებად მისგან სულიერისა საზრდელისა, გევედრებით ეკრძალებოდეთ წიგნსა ამას, რათა არა უდებებისა და უკრძალველობისათვის დაისაჯნეთ, დაგიცვათ ღმერთმან. ამინ.
მიწა, ნაცარი და ჭია უსუსური იოსები“.
მამა ნიკოლოზის და მამა იოსების დაკრძალვის ადგილის შესახებ ისევ ფსალმუნთა წიგნზე გაკეთებული ანდერძ-მინაწერები გვაუწყებს: „მამა ნიკოლოზი დასაფლავებულია რუისპირის გაუქმებულ სასაფლაოზე. მამა იოსები (ლაგაზიშვილი) ახატელის სამების წინ დასავლეთით".
დღეს ახალი შუამთის მონასტრის ტაძრის ეზოში, შუამთელი მამების საფლავებზე აღმართულ ჯვრებს წმინდა სახარების სიტყვები ამშვენებს და მათი ცხოვრების გვირგვინზე მეტყველებს. მამა ნიკოლოზის საფლავის ქვაზე ვკითხულობთ: „ნეტარ იყვნენ დევნულნი სიმართლისათვის, რამეთუ მათი არს სასუფეველი ცათა“, მამა იოსების საფლავის ქვაზე კი: „გიხაროდენ და მხიარულ იყვენით, რამეთუ სასყიდელი თქვენი დიდ არს ცათა შინა“.